Mobilne sauny ZTM czyli upał w komunikacji miejskiej

Lato w pełni, każdy kolejny dzień przynosi coraz wyższe temperatury, a do pracy dojeżdżać trzeba. Szczęśliwie od lat 90tych w samochodach pojawił się niecodzienny wynalazek, w który wyposażono ponad 86 % autobusów ZTM, a jest nim klimatyzacja. Takie pojazdy mają umieszczone na drzwiach specjalne naklejki “POJAZD KLIMATYZOWANY”.  Zgodnie z wytycznymi Zarządu Transportu Miejskiego temperatura wewnątrz pojazdu powinna utrzymywać się w granicach 18-25*C. W razie przekroczenia górnej granicy system chłodzący powinien automatycznie się załączyć. Mimo wszystko każdego dnia, kiedy temperatura na dworze przekracza wspomniane 25*C, pracownicy ZTM weryfikują na pętlach panującą temperaturę wewnątrz pojazdów. Rocznie przeprowadza się średnio 1400-2100 kontroli, gdzie nawet w 36% przypadkach wykryto uchybienia.  Przy taborze liczącym 1120 pojazdów sugeruje to, że każdy statystyczny pojazd został tylko dwukrotnie skontrolowany w całym okresie letnim. Dodatkowo od 2016 roku mamy działający System Zarządzania Pozycjami Pojazdów, który poza przekazywaniem na bieżąco do centrali współrzędnych geograficznych GPS pojazdu  potrafi także odczytywać informacje dotyczące systemu chłodzenia i panującej temperatury. Zatem dyspozytor na bieżąco otrzymuje alarmy o problemach, żeby pasażerowie nie musieli sygnalizować każdej usterki systemu chłodzenia przez formularz kontaktowy.

Brzmi nieźle. Tylko jak to możliwe, że po przekroczeniu drzwi z napisem “POJAZD KLIMATYZOWANY” pasażerowie zamiast odczuć przyjemny chłód ścierają się ze ścianą żaru ? Odpowiedź jest prosta:

Upał w autobusach stolicy ponad 30 stopniNiechlubny rekord to 33.6 stopnia Celsjusza. Taką saunę organizuje nam ZTM w swoich pojazdach. Poprosiliśmy sympatyków naszego portalu o wskazania numerów pojazdów, w których panują piekielne upały, oraz zmierzenie panującej w ich wnętrzu temperatur. W ten sposób wykluczyliśmy jednodniowe pojedyncze awarie, które zawsze mogą się zdarzyć. Ze zgromadzonych danych wyłania się pewien schemat działania:

  • W autobusach 186 509 518 po minięciu Centrum temperatura na kratkach nawiewu klimatyzacji rośnie, co sugeruje przełączenie w tryb wentylacji bez chłodzenia.
  • Pojazdy na ostatnich przystankach kursowania przeżywają istny powrót zimy. Czyżby związek z kontrolami na pętlach ?

Dodatkowo jeden z kierowców podzielił się w wiadomości prywatnej pewną ciekawą informacją.  Klimatyzacja działa dzięki czynnikowi chłodzącemu krążącemu w układzie zamkniętym pomiędzy parownikiem, skraplaczem i sprężarką. Tymczasem dyrektywa Unii Europejskiej ograniczającą emisję substancji przyczyniających się do powiększania dziury ozonowych objęła używany do tej pory w klimatyzacjach freon R-134a. W jego miejsce wprowadzano nowy czynnik HFO-1234yf, którego wskaźnik negatywnego wpływu na atmosferę jest ponad 350 razy mniejszy. Wielki sukces dla ekologów, wielki dramat dla portfela. Otóż nowy czynnik jest objęty patentem i cena względem poprzedniego około 10 razy wyższa. Skoro butla 5kg nowego czynnika kosztuje nawet 3,000zł (600zł/l), to dlaczego stary (mniej ekologiczny) miałby dalej kosztować 140zł/l ? Ceny zaczęły się wyrównywać się i bynajmniej nie na korzyść klienta. W samochodzie osobowym cały układ klimatyzacji mieści przeważnie 0,6 litra co daje wzrost z 84zł do 360zl w przypadku pełnego nabicia układu po rozszczelnieniu. W autobusach sprawa się komplikuje, gdyż potrzeba tam nawet 12kg czynnika i różnica w cenie nabicia klimy potrafi przerazić. Skok z 1680 zł na 7200 zł.  Polak potrafi i można przemycać czynnik z Ukrainy/Chin, albo stosować inne mniej popularne gazy… Tymczasem duży przewoźnik nie może sobie pozwolić na takie tricki, kiedy dokumentacja serwisowe jest audytowana. Mimo wszystko pozostają sposoby obejścia przez podziękowanie zbiornikowi pomocniczemu, przełączeniu w tryb pracy dla kierowcy oraz uzupełnienia do poziomu wystarczającego do załączenia sprężarki. W efekcie klima pokazuje maksymalne obroty, pomiar temperatury w kabinie kierowcy jest wzorowa, a pasażerowie niech mdleją w upale.  Oszczędność na czynniku i paliwie.

Polecane:

Zakończenie robót budowlanych … na papierze
Autobus 211 – wizytówka punktualności na Żeraniu
Grand opening ronda na Kowalczyka. Co dalej z drogami ?
Biletomat na przystanku Konwaliowa znowu nie działa
Parking tylko dla wybranych … urzędników