Autobus 211 – wizytówka punktualności na Żeraniu

tramTworzenie rozkładów jazdy to ciągły kompromis między możliwościami ekonomicznymi Warszawskiego Transportu Publicznego i oczekiwań mieszkańców stolicy. W godzinach szczytu po mieście kursuje 1700 autobusów, a pasażerom w poruszaniu się po mieście pomaga bijąca rekordy pobrań aplikacja na smartfony JakDojadę. Co jednak w sytuacji, kiedy autobus nie przyjeżdża stojąc w korku lub uległ awarii ?
Wszystkie autobusy MZA oraz prywatnych przewoźników na podstawie umów podpisanych od 2015 roku posiadają moduły GPS. Wspominaliśmy o Systemie Zarządzania Pozycjami Pojazdów poruszając upały panujące w pojazdach. W 2017 roku ZTM przyjął politykę otwartych danych i każdy mógł wykorzystywać dane telemetryczne do stworzenia własnej aplikacji. Hitem była aplikacja Trambus, łącząca zalety rozkładu jazdy z podglądem bieżącej lokalizacji pojazdu.  Niestety oficjalnie przestała działać w marcu 2018 roku, co miało związek z wyłączeniem platformy  ZTM www.danepowarszawsku.pl. Powody wyłączenia platformy nie były znane, choć pojawiały się głosy o wykorzystywaniu danych w celach statystycznych do punktowania niepunktualności kursowania pojazdów. Obecnie z aplikacji dostępnych na rynku mamy możliwość śledzenia głównie tramwajów, które z racji poruszania się po torowisku w miarę trzymają się rozkładu.

W ostatnim czasie pojawia się wielokrotnie temat niepunktualności linii 211 kursującej na trasie Żerań FSO – Buków. Postanowiliśmy przyjrzeć się sprawie i dzięki uprzejmości osób trzecich przedstawimy wynik badania punktualności, a dokładniej opóźnień w dotarciu na pętlę.

autobus linia 211 badanie punktualności rozkładu jazdy ztm wtp
Ile minut spóźnienia ?

Zgodnie z rozkładem jazdy autobus powinien pokonywać tą trasę w czasie 27-33 oraz 31-36 minut zależnie od pory dnia i kierunku. Kto stał na Myśliborskiej przy Moście Północnym w godzinach szczytu, ten wie ile czasu może zająć pokonywanie tego fragmentu (priorytet dla tramwajów) i 5 minutowe widełki to stanowczo za mało. W godzinach porannych autobus dociera na pętlę z 12 minutowym opóźnieniem co stanowi 44% zwłokę. Analogiczna sytuacja ma miejsce w wieczornym szczycie tym razem w kierunku do Centrum. Pech linii 211 to jazda pod włos, gdzie sygnalizacja świetlna zoptymalizowana jest do usprawnienia ruchu dla głównych potoków pasażerskich.
Przyjmując nawet te kilkunastominutowe opóźnienie dlaczego dalej żaden autobus nie przyjeżdża zada sobie pytanie niejedna osoba ?  Kierowcy tak samo przysługuje przerwa w pracy i powinna trwać co najmniej 30 minut, a po ośmiu godzinach 45 minut. Przy maksymalnie 10 godzinnym czasie pracy opóźnienia mogą doprowadzić do sytuacji, w której wyruszanie w środku rozkładu już nie ma sensu i pozostaje poczekać na pętli, żeby zmiennik rozpoczął już kurs. Stąd też sytuacje, kiedy dwa pojazdy przyjeżdżają jednocześnie. Takie sytuacje i losowe zdarzenia były usuwane ze statystyki, skupiliśmy się tutaj na regularnym kursowaniu linii. Bez wątpienia rozkład jest ma źle dostosowane interwały kursowania względem pór dnia.

W sierpniu 2018 roku radna Lucyna Wnuszyńska napisała interpelację w związku z pojawiającymi się głosami o planowanym przez WTP puszczeniu autobusu w ciągu ulic Kowalczyka i Krzyżówki. W odpowiedzi czytamy, że ZTM otrzymało do zaopiniowania projekt stałej organizacji ruchu w tym rejonie. Nie udzielono odpowiedzi na pytania:
– jakiej linii zostanie wprowadzony autobus na układ drogowy ?
– jak ma przebiegać trasa tego autobusu i jak często ma kursować ?
– od kiedy dany autobus ma zacząć kursować ?
Co do trasy możemy sobie sami odpowiedzieć, gdyż ulica Kowalczyka jest jedyną drogą dojazdową dla całego półwyspu Żerańskiego dla blisko trzech tysięcy mieszkańców osiedli Bliski Tarchomin, Atal Marina, Port Żerań, Riviera Park, TBS Praga. Już teraz nasza ulica w godzinach porannego szczytu stoi w korku po horyzont, kiedy kierowcy muszą czekać na zielone światło do lewoskrętu w Modlińską. Puszczenie w ten kocioł jeszcze autobusu, który więcej czasu będzie stal niż jechał raczej i tak skłoni mieszkańców do szybszego spacerku na przystanek Konwaliowa. Mimo wszystko miasto idzie w zaparte. Najpierw powiedziało nie dla progów zwalniających przy orliku, tłumacząc to utrudnieniami dla autobusu … zapominając chyba o progach wyspowych.  Teraz na ukończeniu mamy Rondo Niezgody, po którym autobus będzie kursował w kółko Krzyżówki-Łopianowa “tymczasowo”.  Wszystko wskazuje na to, że linię 211 czeka kursowanie na pętlę Kowalczyka przy Morelowej, która przy obecnym tempie wywiązywania się deweloperów z budowania infrastruktury drogowej prędko nie powstanie.

Polecane:

Zakończenie robót budowlanych … na papierze
Grand opening ronda na Kowalczyka. Co dalej z drogami ?
Biletomat na przystanku Konwaliowa znowu nie działa
Parking tylko dla wybranych … urzędników
Ekrany akustyczne wzdłuż Modlińskiej